За народните песни за герои като Гоце Делчев или как фолклорната музика не познава граници

12 Октомври 2024 | 11:07
0 коментара
Култура
Благоевград
За народните песни за герои като Гоце Делчев или как фолклорната музика не познава граници

 

За народните песни за герои като Гоце Делчев или как фолклорната музика не познава граници, разказаха за БТА доц. Петьо Кръстев от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей към БАН и народната певица Теди Еротеева. Пример за общуването между музиканти от различни страни на Балканите е народната песен „Гоце ми отиде в Солуна града“.

Доц. Кръстев разказа за песен, която през 60-те години на миналия век се е пяла от преселниците от Кукуш, живеещи в Благоевград. Тези общности са били доста сплотени и затворени и са правили вечеринки, посветени на кукушките традиции. Има документален запис на една от вечеринките, на която е изпълнена песен за Гоце Делчев с много интересна и красива мелодия, посочи той.

Кукушката песен се казва „Защо бре, Гоце, чашка не допиваш“. Документалният запис, който аз съм чувал, е от 60-те години от читалището в Благоевград. Жената, която пее песента, тогава е била доста възрастна, някъде на 80 години, посочи доц. Кръстев. Той отбеляза, че подобен песенен сюжет, но с различна мелодия има и в Република Северна Македония – „Гоце ми отиде в Солуна града“.

Народната певица Теди Еротеева сподели, че е чула тази песен преди години в изпълнение на певческа група, а по-късно и в изпълнение на Васка Илиева – певица от Република Северна Македония, и също решила да я изпее. Много ми хареса тази песен, аз я доразвих като гласове, записах я с автентичния текст, с който я чух от Васка Илиева, разказа младата певица. Щастлива съм, че след мен още изпълнители като Анета Мицевска от група „Молика“ в Република Северна Македония също я направиха, и още хора подеха и почнаха да я пеят, допълни Еротеева.

Сега има едно ново течение в Република Северна Македония (РСМ) текстовете малко да се доизменят, за да се отличат от първоначалния вариант. Затова в по-съвременни варианти на песента може да се чуят някои думи, които не са така, както съм ги изпяла, обясни тя.

Теди Еротеева разказа, че песента „Гоце ми отиде в Солуна града“ е популярна и в Северна Македония. И в Кукуш, днешна Северна Гърция, я пеят и я знаят. Ходила съм на участия там и винаги, когато пея тази песен, хората много ѝ се радват и я знаят. Те всички песни за Гоце Делчев знаят, допълни тя.

Певицата каза още, че в репертоара си има и песни за Яне Сандански, за Георги Казепов. Занимавам се от много малка с фолклор и като призвание и страст съм набелязала да възпявам делото на хайдутите, воеводите, комитите, на всички онези борци за свободата ни днес и по този начин да е живо и тяхното дело, допълни тя.

Със сигурност фолклорът не познава граници, смята Теди Еротеева. Винаги съм казвала, че аз правя изкуство, а не политика. Работя с много композитори от Република Северна Македония. Сашко Велков е един страхотен композитор и акордеонист от РСМ, с когото работим от дълги години, посочи тя.

Доц. Петьо Кръстев също е на мнение, че битуването на народните песни не се определя от държавните граници. По думите му движението на музикални теми, мотиви и песенни сюжети се ръководи от желанието на хората, от това, че те харесват дадена мелодия или сюжет и искат да ги изпълняват.

Песни за Гоце Делчев се пеят не само в България, пеят се и на различни места на Балканите. В Република Северна Македония също има песни за Гоце Делчев. Това, което аз лично смятам, е, че хората много харесват тези песни и не само песните за Гоце Делчев, всички комитски песни, отбеляза той. Според Кръстев песните са форма на народната любов към героите, които по някакъв начин са жертвали живота си в името на свободата.

Музиката няма нищо общо с границите, категоричен е специалистът по фолклор. Тези песни, когато са създавани или когато са се пели в първоначалния си вариант, реално границите не са съществували в съвременния им вид. На един по-късен етап историческото наследство става повод за дебати, дискусии и политически интерпретации, коментира той.

Общо взето песните за Гоце Делчев възникват в началото на ХХ век, 20-30-те години, има и такива, които са по-късни, посочи Кръстев.

Гоце Делчев е символ на революционното дело и естествено в Югозападна България и на цялата българска територия има песни, посветени на него, обясни той. Пример за това са следните образци: „Църна се чума зададе“ в изпълнение на знаменитата народна певица от близкото минало Любка Рондова; „Поле широко, кой че по тебе да се шета, като го нема Делчев войвода“ е част от репертоара на мъжките фолклорни групи от Банско. Други такива песни са „Слезнал ми Делчев“ и „Песен за Гоце Делчев“ от репертоара на Ансамбъл „Пирин“ от близкото минало. Изпълнявани са от популярните певци Илия Аргиров и Таня Костова, посочи експертът.

Има много революционни песни, които са свързани не само с живота на Гоце Делчев като герой, но и с други войводи, отбеляза доц. Петьо Кръстев. Съдържанието на някои песни за Гоце Делчев преекспонира сюжети, които знаем от разказите на Вазов за подвизите на Левски, коментира той. Една от песните – „Абер ми дойде“, разказва как Гоце Делчев отива в Солун. Солунчани правят бесилка, за да го обесят, защото турците го гонят, но той се престорва, както се пее в песента, на „църно кюмюрджийче“.

Съществуват много фолклорни песни, посветени на комити и войводи. Такава е например „Песен за Марко Лерински“ – българският офицер от Сливен Георги Иванов, наречен от народа Марко Лерински. Неговите подвизи са описани в знаменитата поредица на Димитър Талев, посветена на освободителните борби. Петьо Кръстев отбеляза и песните за Георги Сугарев и Христо Чернопеев от с. Дерманци, Луковитско.

Има революционери, за които фолклорните истории разказват, че са били много добри музиканти. Такъв например е бил войводата Аргир Манасиев и, ако са живели в условията на мир, може би са щели да посветят живота си на музиката, смята още специалистът./bta.bg

Добавете Вашия коментар

TOP