Съветничката Злата Ризова захапа културата в Благоевград: Общината се разпорежда със съдбата на хората в Камерна опера като Господ
Маскираното като оптимизация закриване на уникалната на Балканите Камерна опера – Благоевград и превръщането й в обикновен оркестър е на път да разтури и него. Подготвя се изпращане в пенсия на човек, който 40 г. от живота си е дал за тази институция, и вместо благодарност диригентът маестро Красимир Топалов научава от медиите, че му е намерен заместник, преди да придобие право на пенсия. Поредните гастролиращи артисти (с цялото ми уважение към оперния певец и нов директор Бойко Цветанов и обявения за диригент Христо Христов) едва ли са наясно за ситуацията в състава, наречен на последната пресконференция „оперен театър“, реално функциониращ като оркестър, но документално отчитан от ръководството на община Благоевград под името Камерна опера.
Само през последната година съставът на Камерна опера – Благоевград бе свит с 12 души. Първи получиха документи за пенсиониране фаготистът Марински и валдхорнистката Л. Доротеова, последваха ги Ст. Гюзлиев на обой и Ст. Ангелов – валдхордна. Със съкращението на кларинетиста К. Кирянов през декември духовата секция на практика престана да съществува. Наказателно бе отстранена Л. Ангелова, бивш директор на Камерна опера и оркестрант на ударни заедно с тримата солисти Т. Петрова, Д. Момеков и Б. Тасков, с обяснението, че било по- изгодно да се наемат певци за конкретни оперни спектакли, вместо да се държат на щат (на мизерна за артисти минимална заплата). Колко ще струва на благоевградчани новата „палитра от гласове“ още не е ясно, тъй като публиката не е видяла оперна продукция, а годината вече наполовина мина. Новогодишният подарък за сценографа М. Стоянов, който трябваше да се пенсионира след около година, и на техниците Димитър Дамянов и Антон Николов, на който пък му трябваха още 4 месеца работа, за да излезе в пенсия, също бе съкращение. Кметският екип се разпорежда арогантно и обидно с живота на артисти, които работят в Камерна опера 40 и повече години. Община Благоевград не е господар на тези хора, а техен работодател, и най-малкото, което те заслужават, е уважение. То не следва само партийната книжка, защото за никого не е тайна, че ако не си в редиците на ГЕРБ, трудно намираш работа и лесно губиш тази, която имаш.
Сега ние, жителите на Благоевград, плащаме за един оркестър, наричан Камерна опера, четем в медиите, че изнасял „блестящи“ концерти в Скопие и Делчево в Северна Македония, но сами не можем да чуем за какво сме платили, защото тези концерти не се изнасят пред данъкоплатците, които дават заплатите на хората в Камерна опера. От 8 г. някой еднолично решава да „подари“ този общински културен институт на хора, които да се упражняват в професията „мениджър“ и „директор“, без ясни цели и програма, осъществима във финансовата рамка на бюджета му, като се предполага, че ще се търси и помощта на евентуални спонсори. Поощренията от страна на общинската управа на безплатните концерти и представления на Камерна опера, включително и на площада, и във фоайето на общината, се оказаха нож с две остриета, тъй като после тази обществена активност на певци и музиканти бе отчетена като липса на приходи. Дано новото ръководство да постигне повече и благоевградчани наистина да се радваме на Камерна опера, не само на симфонични концерти и недодялани експерименти.
И понеже при „оптимизацията“ на Камерна опера тя бе поставена на пазарен принцип, редно е на полугодие поне, ако не на тримесечие, общината да даде отчет колко печели вече „оптимизираното предприятие”? Сработи ли новата културна стратегия? „Франкофоли“ струва почти един милион на благоевградчани, там кой принцип се прилага?
ЗЛАТА РИЗОВА, общински съветник в ОбС – Благоевград/Struma.bg