Какво обединява поклонение в памет на жертвите на комунистическия режим, бежанските лагери в Гърция, сватба на български мохамедани и концерт на Веселин Маринов?
Всички тези събития са били уловени от обективите на най-добрите български фоторепортери през изминалата 2017 година.
Емоционално заредените кадри, вариращи в емоционалния спектър между човешката трагедия и първите копки, правени от политици, бяха обединени от ежегодния конкурс и изложба БГ ПРЕС ФОТО 2017.
Голямата награда на събитието получи Свилен Начев с фотоистория от годишното поклонение на остров Персин край Белене.
Кадрите му се отличават с „дълбоко разбиране на темата и запомнящ се визуален авторов стил”, изтъкват организаторите.
Най-добрият единичен кадър е политическа снимка на 23-годишният Христо Русев, който за трета година е и носител на Специалната награда за най-добър млад фотожурналист.
Сред отличените снимки още е фотоисторията на младата Беатрис Бочева от бежанския лагер Идомени на границата между Гърция и Македония. Човешката драма и характера на обитателите му са уловени на средноформатен филм, което прави нейната работа още по-ценна.
Още впечатляващи са кадрите от привиден сблъсък на хеликоптери по време на авиошоу във Варна (Любомир Бенковски), преминаващ през замръзналия Дунав ледоход (Явор Мичев) или този на патриотично изпълнение на Веселин Маринов (Георги Палейков), завладял „Facebook”.
“Световни фотографи”, работещи за обидни хонорари
Най-доброто от българската фотожурналистика за поредна година се събира именно в БГ ПРЕС ФОТО.
Конкурсът и изложбата са наследници на подобни прегледи, започнали още по времето на Царска България.
Основна цел винаги е била да се създаде един исторически, който след десетилетия да може да покаже възможно най-добре какъв е бил живота, обясни един от организаторите и дългогодишен пресфотограф Цветан Томчев.
Част от тазгодишното жури са изявени негови колеги от Сърбия, Русия, Унгария и САЩ. Повечето от отличените български фотографи пък са родени след 1989 година.
Голяма част от снимките са със социален и културен характер, докато политиката отстъпва, изтъква Томчев.
Младите автори като цяло следват общата тенденция във фоторепортерството да се проследява историята на отделен човек или място през времето, допълва организаторът.
Такава е и неговата собствена серия, в която наблюдава ежедневието на човек, който десет години след ампутацията на крака му не спира да е активен в личен, професионален и обществен план.
В един конкретен момент е уловен да протестира пред парламента.
От всички тези фотожурналисти се изисква да влизат под кожата на своите обекти, често да работят в рискова среда и да посвещават огромен времеви ресурс на темите си.
За някои това е професия, включително за световно познати български фотографи като Стоян Ненов (Ройтерс) или Георги Кожухаров (Икономедия).
За много от техните колеги обаче това не може да бъде повече от хоби и те работят със собствена техника на свободна практика.
„Хонорарите (за отделни кадри в печатни и онлайн издания) са дребни суми, които ми е неудобно да коментирам”, каза Томчев.
Той обаче допълва, че цялостната промяна в характера на фоторепортерството е глобален процес, чийто тенденции просто се усещат и в България.
Всичко се дължи на дигитализацията, както на медиите, така и на самата фотография. Достъпността и на двете намали стойността на самия продукт, а в страна с ниска покупателна способност като България това се усеща още по-силно, смята фотографът.
Той обаче уточни, че в реномирани международни издания и към момента биват съкращавани негови колеги носители на „Пулицър”, отличавани в „World Press Photo” и т.н.
Много от награждаваните наши автори също се оказват например юристи с добре поддържано хоби, а голяма част и не са имали възможност да работят на пълен работен ден като фотографи.
Това не пречи снимките им да са на световно ниво, допълва Томчев.
Включващата 240 кадъра изложба на БГ ПРЕС ФОТО 2017 можете да видите в културен дом „Красно село” в София до 30 ноември.
източник: Vesti.bg.