Бъдете преблагословени,о вий, Методий и Кирил, отци на българското знанье,творци на наший говор мил!

24 Май 2019 | 01:52
0 коментара
Общество

Български всеучилищен химн 

текст: Стоян Михайловски 
музика: Панайот Пипков 

"Върви, народе възродени, 
към светла бъднина върви, 
с книжовността, таз сила нова, 
съдбините си ти поднови! 

Върви към мощната Просвета! 
В световните борби върви, 
от длъжност неизменно воден - 
и Бог ще те благослови! 

Напред! Науката е слънце, 
което във душите грей! 
Напред! Народността не пада 
там, дето знаньето живей! 

Безвестен беше ти, безславен!... 
О, влез в Историята веч, 
духовно покори страните, 
които завладя със меч!..." 

Тъй солунските двама братя 
насърчаваха дедите ни... 
О, минало незабравимо, 
о, пресвещени старини! 

България остана вярна 
на достославний тоз завет - 
в тържествуванье и в страданье 
извърши подвизи безчет... 

Да, родината ни години 
пресветли преживя, в беда 
неописуема изпадна, 
но върши дългът се всегда! 

Бе време, писмеността наша 
кога обходи целий мир; 
за все световната просвета 
тя бе неизчерпаем вир; 

бе и тъжовно робско време... 
Тогаз Балканский храбър си 
навеждаше лице под гнета 
на отоманский властелин... 

Но винаги духът народен; 
подпорка търсеше у вас, 
о, мъдреци!... През десет века 
все жив остана ваший глас! 

О, вий, които цяло племе 
извлякохте из мъртвина, 
народен гений възкресихте - 
заспал в глубока тъмнина; 

подвижници за права вярна, 
сеятели на правда, мир, 
апостоли високославни, 
звезди върху Славянски мир, 

бъдете преблагословени, 
о вий, Методий и Кирил, 
отци на българското знанье, 
творци на наший говор мил! 

Нека името ви да живее 
във всенародната любов, 
речта ви мощна нек се помни 
в Славянството во век веков! 

Русе, 1882, априлий 15 
[сп. "Мисъл", 1892, кн. IX-X] 

Автор на “Химн на св. св. Кирил и Методий” е учителят композитор Панайот Пипков. 
Стиховете на Стоян Михайловски са били написани през 1882 г., когато е учителствал в град Русе. Музиката е била създадена през 1901 г. в Ловеч, където Панайот Пипков тогава е бил учител. 

Делото на св. св. Кирил и Методий е започнало да се чества още в края на IХ век, когато те са канонизирани за светци. За всеки от тях е имало отделен църковен празник – 14 февруари за св. Кирил и 6 април за св. Методий. 
Едва в началото на ХIII век е било въведено общо честване на 11 май. 
Според сведения от руски източници, въвеждането на общия празник е станало по указание на цар Борил през 1207 г. 
“За да е ясно за тези, които ще се запитат каква е връзката между 11 май и 24 май, ще уточня, че първата дата е по Юлианския календар, а втората е по Григорианския, установен в България през 1916 г. 
Между българските историци от години се води спор по отношение на появата на светското празнуване на солунските братя – дали Пловдив, или Шумен са поставили началото му. 

Но всъщност основания за спор няма, тъй като в първото известно свидетелство от 1813 г. се разказва за театрално представление в Шумен, изиграно на 22 май в чест на празника на българската писменост. 

По-късно, през 1851 г. е подготвен първият училищен празник, посветен на двамата равноапостоли. Той е организиран от Найден Геров в Пловдив и се провежда в едноименното епархийско училище на 11 май”. 

В следващите години традицията за честването на св. св. Кирил и Методий на 11 май бързо се е разпространила не само по българските земи, а навсякъде, където живеят българи. Бързо празникът е надхвърлил църковно-училищните рамки и се е превърнал в общонароден. 

Празнуването му е станало белег и изява на принадлежността към българския род. “Още в първото десетилетие на новия български празник се налагат всички елементи на тържеството, които познаваме до днес, като започнем с църковното им тачене, водосвет, училищен празник и народно веселие с песни и хора. 

Централно място по време на тържествата заемат образите на двамата светци, които са обект на почит не само при богослужението в храма, но и в училищата и общоградските празници, като портретите им още тогава са били обкичвани с цветя”. 

След Освобождението денят на солунските братя е започнал да се чества във всички селища на свободна България като израз на радостта от свободата. В останалите поробени краища на родината празникът е бил израз на стремежа към свобода и изява на българската принадлежност. 
Тогава са се появили нови песни за празника, за светите равноапостоли и тяхното дело, голяма част от които не са достигнали до нас, тъй като не са били записвани и издавани. Много от тях са били дело на учителите, които са продължавали да работят с възрожденски плам, и като част от просветителската си мисия са създавали както стихове, така и мелодии. 


В средата на миналия век празникът на създателите на писмеността постепенно се преобразува в празник на българската просвета и култура. 

След 1969 г. църковното честване на светите равноапостоли протича отделно. 
Както на 11 май се празнува само в църквата, така и 24 май остава само училищен празник – тържество на славянската писменост, българската просвета и култура. 
В края на 80-те години творците в България отново се насочват към тази тема, създадени са и публикувани в отделни сборници няколко нови песни за двамата просветители. През 1981 г. е издаден албум от две грамофонни плочи на Балкантон с песни под надслов “Вам, о Кирил и Методий” и сборник с песни от XIX и началото на XX век, аранжирани за различни хорови състави смесен, женски и детски хор в поредицата “Родна песен”.


На 30 март 1990 г. с решение на Народното събрание 24 май е обявен за официален празник на страната.

 

 

 

Добавете Вашия коментар

TOP